Komplikace po lékařském zákroku mohou vznikat z mnoha příčin. Reklamovat alenení možné úplně každý lékařský zákrok, i když výsledek nesplnil očekávání. „Nejdůležitější je nezanedbat doporučovanou péči po provedení lékařského výkonu, tzn. dodržovat doporučované léčebné postupy, dietu, dávkování medikace apod.,“ říká právník Tomáš Smolík z D.A.S. právní ochrany.

A dodává, že pokud dodržujete všechna lékařská doporučení, a přesto nastanou komplikace, může být na vině chyba lékaře. Je ale rozdíl v reklamaci vadného výrobku (např. můstek), nebo výkonu (např. plastika prsou). Vždy se ale vyplatí vědět, jak správně postupovat, abyste se domohli svých práv.

Žádný plastický chirurg nevymodeluje z padesátileté boubelky dvacetiletou Barbie. Je proto už předem nutné mít realistické představy a podrobně probrat plánovaný zákrok s chirurgem. 

Mgr. Tomáš Smolík
Autor: scom

Chirurga si pečlivě vyberte

Při hledání kliniky a konkrétního lékaře si proveďte pečlivý průzkum. „S lékařem konuzultujte komplikace, které mohou nastat, podívejte se na lékařovy reference, fotografie před a po provedení zákroku u předchozích pacientů apod.,“ radí právník. Kromě toho si důkladně prostudujte smluvní podmínky a reklamační řád.

Oslovte lékaře

Nespokojenost s výsledkem operace nejprve konzultujte s lékařem, který zákrok prováděl. V některých situacích může být problém vyřešen dodatečnými korektivními zákroky.

Protestujte

Pokud se vám nepodaří se s chirurgem (nebo klinikou) domluvit na uspokojivém řešení, můžete vznést reklamaci. „Je však důležité se obeznámit s reklamačním řádem zdravotnického zařízení, který by měl být součástí smluvních podmínek, a dle něj postupovat,“ doporučuje Mgr. Smolík.

Plombu má »na triku« zubař

Spotřebitelská záruka se ale nevztahuje na plomby. Jde totiž o stomatologický výkon, nikoliv výrobek. „Zubní lékař odpovídá za správné zhotovení zubní výplně, a jestliže nejste spokojeni s provedením tohoto výkonu, měli byste se obrátit na ošetřujícího lékaře, který výplň zhotovil,“ radí Mgr. Smolík.

Rada: Nechte si zub opravit jinde

Ztratili jste k zubaři důvěru? Můžete přejít k jinému lékaři a řešit problém u něj. „Pokud je dostatečně prokázáno, že předchozí lékař pochybil a bude nutná oprava zubní výplně kvůli nekvalitnímu provedení předchozím lékařem, měl by pacientovi uhradit veškeré pacientem účelně vynaložené náklady spojené s touto opravou,” říká právník.

Ztráta nebo nedbalost je váš problém

Reklamovat ale nemůžete ztracené nebo nesprávným zacházením poškozené stomatologické náhrady, ortodontické aparáty nebo léčebné a rehabilitační pomůcky.

Vadná protéza? Žádejte nápravu!

Můstek, korunka nebo zubní protéza nejsou »za hubičku«. Řada lidí ale netuší, že případné vady stomatologických výrobků lze reklamovat. „Záruční doba na tyto individuálně zhotovované výrobky činí 24 měsíců. Zubní lékař, který výrobek aplikoval, je povinen vás seznámit s reklamačním řádem a případné reklamace vyřídit do 30 dnů od jejich podání,“ vysvětluje právník.

✔ Obraťte se na zubaře

Reklamaci byste měli vždy adresovat zubnímu lékaři, který práci provedl. Ten ji pak musí řešit, což může zahrnovat i jednání s laboratoří, pokud by mohla být chyba na její straně.

✔ Žádejte potvrzení

Zubař je povinen vám vystavit písemné potvrzení o obsahu a datu uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu jejího vyřízení, ať už žádáte o odstranění vady nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

„Následně byste pak od zubního lékaře měli obdržet i potvrzení, kdy a jak byla vaše reklamace vyřízena,“ vysvětluje právník.

Jak na to krok za krokem

Sežeňte si dokumentaci

Shromážděte veškerou zdravotnickou dokumentaci, která se zákroku týká. Lékař vám ji musí poskytnout, protože ze zákona má pacient nárok nejen do zdravotnické dokumentace nahlížet, ale také si z ní pořizovat výpisy či kopie. Kopie sice může být zpoplatněna, můžete si ale vše zdarma vyfotit mobilem.

Najděte odborníka

Jakmile budete mít dokumentaci pohromadě, nechte si ji posoudit jiným lékařem z oboru. Ten může (většinou za poplatek) z dokumentace zjistit, zda je v ní vše řádně zaznamenáno a zda nemohlo při lékařském zákroku nastat nějaké pochybení.

„Ze zákona musí být zdravotnická dokumentace vedena průkazně, pravdivě, čitelně a musí být průběžně doplňována,“ dodává Mgr. Smolík. Zároveň by vám daný lékař mohl říct, jestli má smysl se stížností nebo reklamací pokračovat.

Podejte stížnost

Proti postupu lékaře můžete podat oficiální stížnost. Podává se poskytovateli, proti kterému směřuje. Například v případě stížnosti na práci zubaře přímo k zubaři, který zákrok prováděl. V případě lékaře z nemocniční ambulance si stěžujte ředitelství nemocnice. Ze zákona se stížnost musí vyřídit do 30 dní a lhůta začíná běžet dnem podání.

Žeňte to »výš«

Zamítl poskytovatel vaši stížnost? Můžete si stěžovat příslušnému správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Např. u nemocnic to zpravidla bývá krajský úřad. Musíte ale uvést důvody, proč se zamítnutím své stížnosti nesouhlasíte. Lhůta pro vyřízení stížnosti je opět 30 dní, avšak v některých případech může být prodloužena až na 120 dní.

Stěžujte si »Komoře«

Na lékaře můžete podat stížnosti i k České lékařské komoře, případně České stomatologické komoře. Je ale nutné to stihnout do jednoho roku od provinění lékaře. »Komora« pak s lékařem může vést disciplinární řízení. Nezapomeňte ve stížnosti podrobně popsat všechny relevantní skutečnosti a podložit je důkazy, jako jsou například zdravotnická dokumentace nebo svědecké výpovědi.

Poslední možností je právník

Pokud lékař nepostupoval správně, můžete požadovat náhrady újmy, která vám byla jeho chybným postupem způsobena. Další postup se ale vyplatí probrat s advokátem, ideálně specialistou na zdravotnické právo.

 

Video
Video se připravuje ...

Hráči: Šéf VZP Kabátek o budoucnosti pojištění, bonusech za prevenci i o své chybě při přednostním očkování hrc, Fameplay Live/Blesk

Fotogalerie
6 fotografií