Průšvihy nekvalitních letadel: Exmanažer kvality svědčil proti Boeingu, teď ho našli mrtvého
Policie v Charlestonu v americké Jižní Karolíně vyšetřuje úmrtí Johna Barnetta (†62), dlouholetého zaměstnance leteckého gigantu Boeing. Podle soudního znalce se zastřelil – ovšem zrovna ve dnech, kdy dál vypovídal proti někdejšímu zaměstnavateli. Marně dřív upozorňoval na šlendrián v továrnách, v poslední době na jeho slova došlo a na různých strojích se našly nedostatky, ba se rozpadaly ve vzduchu.
Barnett pracoval pro Boeing 32 let, dotáhl to na manažera kvality v jedné z továren v Charlestonu – ta vyráběla nový stroj 787 Dreamliner. Model přinesl mnohá moderní řešení, jenže byl tlak na to, aby se dostal do vzduchu v termínu. A to se nedařilo.
Barnettova varování vedení nedbalo, naopak se ho snažilo umlčet. „Sebrali mi peníze za to, že jsem obavy o kvalitu formuloval písemně,“ popsal Barnett pro dokument Netflixu Pád: Kauza Boeing. „Natvrdo nám řekli, že nic takového v dokumentaci nechtějí, aby mohli popírat odpovědnost.“
Tak se coby „whistleblower“ (zaměstnanec upozorňující na přešlapy u svého zaměstnavatele) rozhodl o šlendriánu hovořit veřejně. Například publikoval, jak špatně dopadl test kyslíkových masek v dreamlineru: Při testu selhala každá čtvrtá. Nebo když došly některé komponenty, zaměstnanci byli pod takovým tlakem na termíny, že místo čekání na nové vytáhli z koše ty, které původně vyřadili jako podřadné. Federální úřad pro letectví (FAA) dal v řadě případů Barnettovi zapravdu, přesto to problémům v praxi nepředešlo.
V pondělí se například právě v dreamlineru mezi Austrálií a Novým Zélandem zranilo 50 lidí. Pilot řekl po přistání cestujícím, že mu na chvíli vypadly přístroje a ztratil nad strojem kontrolu. Při volném pádu se cestující i posádka pomlátili o strop, než zase letadlo ovládl.
Po konci ve firmě Barnett pokračoval ve veřejné kritice. Opět o něm bylo dost slyšet koncem loňského roku a začátkem letošního, kdy z Boeingu 737 MAX upadla za letu záslepka dveřního otvoru a u mnoha dalších se našly povolené, ba chybějící šrouby a matky na různých místech.
„Co vidíme v případě dveří, se shoduje s tím, co jsem viděl u zbytku letadla, co se týče nesprávně prováděné práce, rušení kontrol, ignorování problémů,“ komentoval v lednu. „Není to problém 737, je to problém celého Boeingu.“
Dva fatální pády Boeingu 737 MAX
Z jiného ranku, ovšem motivované stejným spěchem a snahou o snižování nákladů, byly dva katastrofické pády nového Boeingu 737 MAX v letech 2018 (188 mrtvých) a 2019 (157 mrtvých). Firma prostě dostatečně neinformovala aerolinky a piloty o novém počítačovém systému, který jim v jistých případech zasahuje do řízení - a piloti se s ním neuměli vypořádat.
Výrobní proces 737 MAX právě neprošel auditem amerického FAA, napsal deník The New York Times. Z celkem 89 testů bylo neúspěšných 33. Úřad například zjistil „neshody v oblasti kontroly výrobního procesu, manipulace s díly a jejich skladování a kontroly výrobků společnosti Boeing“.
V Charlestonu v minulých dnech probíhal soudní spor Barnetta s Boeingem, manažer vypovídal. A další den se nedostavil – v sobotu jej našli mrtvého v jeho autě u hotelu. Koroner konstatoval, že si střelná zranění způsobil sám.
Tak to v USA asi funguje ??