Na Ombudsmana Blesku se pan Bača obrátil poté, co obchod, kde zakoupil »koupelnová madla«. nereagoval na jeho prosby vyřešit špatně zaslaný výrobek. Co tomu předcházelo? „Projížděl jsem Facebook a zaujala mě madla do koupelny,“ vysvětluje pan Bača s tím, že po kliknutí na reklamu rovnou vyplnil dodací údaje a jako platbu si zvolil dobírku.

„Obratem jsem dostal potvrzení do e-mailu, kde bylo číslo objednávky, název produktu v angličtině a cena 1189 Kč.“ Jenže nikde v tomto potvrzení se již nenachází název e-shopu. V předmětu je uvedeno »Děkujeme za vaši objednávku« a odesílatel je aligaoqian@gmail.com. A to je jediný kontakt, který Štefan Bača má. Internetové prohlížeče totiž tuto e-mailovou adresu nedokážou propojit s jakýmkoliv e-shopem.

Přebíral soused

„Vzhledem k tomu, že jsem nebyl doma, požádal jsem souseda o převzetí balíčku. Soused nevěděl, co jsem si objednal, tak nepojal podezření a zaplatil to,“ říká s tím, že on by balíček odmítl. „Byl totiž už na první pohled moc malý a madla měla být rozhodně větší. Když jsem balíček viděl, hned jsem věděl, že je něco špatně. V malé krabičce byla malá pouťová lampička. Odhadem tak v hodnotě 100 Kč,“ pokračuje.

Na e-mailovou adresu se pokusil několikrát napsat s prosbou o vyřešení problému. Nikdo ale nezareagoval. „Vím, že v rozsahu trestné činnosti je to maličkost, ale v mém věku je to pro mě velká částka,“ uzavřel pan Bača.

Nedůvěryhodná krabice …a ještě nedůvěryhodnější adresa

Už sama krabice, ve které výrobek přišel, nebudí důvěru. Blesk objevil pod adresou pana Bači mnoho dalších nálepek. Že by už tento balíček někdo odmítl? Je to nový trik podvodníků?

Každopádně na nálepkách bylo hned několik e-mailových podezřele vypadajících adres. Odpověď odjinud Na všechny jsme zkusili poslat dotaz na zásilku pana Bači. A z jedné po pár dnech přišla odpověď! A to konkrétně z codservice012@ gmail.com. „Ahoj zákazníku. Při zadávání objednávky mi prosím zašlete jasný obrázek balíku nákladního listu a obrázek produktu, nálepku a své mobilní telefonní číslo a jméno,“ stojí v krátké zprávě psané nedokonalou češtinou bez jakéhokoliv podpisu.

Vše jsme proto udělali dle pokynů a odpověď byla, že platnost objednávky vypršela. Namítali jsme za pana Baču, že se s nimi snažil spojit... A reakce? „Ahoj, vrácení produktu musí být vráceno do země původu a náklady na dopravu mohou činit až 80 % ceny produktu, proto vám doporučujeme, abyste si položku ponechali a my vám vrátíme 60 %. Pokud souhlasíte, zašlete prosím následující informace. IBAN: Jméno účtu: s pozdravem,“ stojí v posledním e-mailu.

Ombudsman Blesku: Před nákupem zjišťujte informace!

„Po posouzení nemnoha údajů uvedených na balíčku vzniká otázka, zda se prodejce vůbec zaměřuje na český trh. Navíc e-shop není možné v současnosti dohledat, a tudíž nejsou k dispozici jeho obchodní podmínky ani kontaktní údaje. Není tak zřejmé, s kým pan Bača kupní smlouvu uzavřel a vůči komu může nárokovat svá práva,“ upozorňuje Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.

Jestliže však byla smlouva uzavřena česky prostřednictvím sociální sítě (to již v tuto chvíli nedokážeme přesně posoudit), mohla by se řídit podle českého práva. „A pokud by tomu tak bylo, platí, že při nákupu přes internet má spotřebitel 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. To pan Bača může učinit jedině skrze e-mailovou adresu uvedenou na balíčku. Žádný jiný kontaktní údaj totiž není znám,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Pan Bača jednoznačně nebyl ze strany prodejce náležitě poučen o svých právech a postupech, tím se prodlužuje lhůta k odstoupení na jeden rok. Prodejce má pak povinnost zákazníkovi vrátit do 14 dnů od odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho přijal, a to stejným způsobem, jakým bylo placeno.

Vadné zboží

Mimo to je možné vadné zboží (v tomto případě zcela jiné zboží, tedy neodpovídající objednávce) reklamovat. Reklamaci lze uplatnit i prostřednictvím e- -mailu. „Ale vzhledem k tomu, že webové stránky nelze ani nalézt, a tím pádem neznáme prodejce, je obtížné odhadovat šanci na úspěch. Nezbývá než prodejci napsat skrze známou e-mailovou adresu,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Prověřujte e-shopy

A jeho rada na závěr: „Před jakýmkoliv nákupem v e-shopu a zaplacením doporučuji, aby si každý zjistil informace, jako jsou provozovatel e-shopu čili prodejce, zda je možné zboží vrátit, dokdy a jakým způsobem, na jakou adresu. Stejně tak, dokdy by naopak měly být vráceny peníze, když zboží nebude takové, jaké bylo očekáváno. Neradno podceňovat ani prověření e-shopu, což lze učinit třeba na nejrůznějších recenzních portálech.“

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Dotěrní řemeslníci, patrně Rumuni, podvedli seniorku (79) z Ostravy. I přes její odpor jí vyměnili okapy u domu a vzali si od ní 59 tisíc. PČR

Fotogalerie
7 fotografií