Kysela svou sbírku rozšiřoval desítky let, byla to jeho vášeň. Loni bohužel zemřel. I díky dohodě s dědici se dostalo Technickému muzeu v Brně pocty celou sbírku převzít. Nyní je součástí výstavy nazvané Jízdenky, prosím! Návštěvníci uvidí modely parních, motorových i elektrických lokomotiv, různé druhy osobních i nákladních vozů i speciální podnikové vozy.
„Sbírka je až na několik výjimek v měřítku 1:45, tedy v oficiálním měřítku značeném 0. Rozchod modelových kolejí tak činí 32 milimetrů," prozradil kurátor výstavy Zbyněk Rederer.
Akce nadchne malé i velké milovníky železniční dopravy. Děti si mohou vyzkoušet roli výpravčího a průvodčího, k dispozici mají i dřevěnou dráhu s magnetickými vlakovými soupravami a okolní krajinou. Výstava potrvá do 25. srpna.
Unikátní sbírku modelů vláčků Lubomíra Kysely (†74) v Technickém muzeu Brno TV Blesk Zdeněk Matyáš
Po roce 1990 se Lubomír Kysela zasadil o vybudování Muzea DP Praha ve vozovně Střešovice. Jako správce tady působil až do odchodu do důchodu v roce 2009. Díky jeho technické erudici se podařilo restaurovat řadu unikátních vozidel pražské MHD – prototyp tramvaje T2, trolejbusy Praha TOT či autobusy Škoda 506 a 706.
Století páry i modelů
Éra parních lokomotiv inspirovala i výrobce mechanických hraček. Mezi první na českém území patřila firma Mathiass Hess a její plechový vláček tvořený parní lokomotivou, dvěma osobními vozy a jedním nákladním. V roce 1836 byla inzerována vlaková souprava železnice Norimberk – Furth s lokomotivou a vagony z lakovaného plechu.
Nekonečný vlak
Součástí výstavy v Technickém muzeu je i projekt zvaný Nekonečný vlak. Ten vznikl v Ostravě začátkem loňského roku a od té doby cestuje po Moravě a Slezsku.
Různorodé dřevěné vagonky vyrábí děti ve školách podle šablon. V současné době čítá přes 700 vagonů. Certifikát o vytvoření českého rekordu vystavila Agentura Dobrý den Pelhřimov.