Neděle 5. května 2024
Svátek slaví Klaudie, zítra Radoslav
Oblačno, déšť 21°C

Pravda o ruské ekonomice: Sankce ji vrátily do 90. let, vrací se Lada i padělky „Abibas“

Autor: The Insider, mav, lig - 
26. dubna 2024
05:00

Ruské úřady tvrdí, že se různými způsoby vypořádávají s nedostatky vyplývajícími z přibývajících mezinárodních sankcí. Formálně je pravda, že se dovoz vrátil na předválečnou úroveň, ale suché statistiky neukazují to hlavní - kvalita tohoto zboží je zcela jiná. Rusko jako by se vracelo do 90. let, místo značkového zboží lidé kupují jeho levné náhražky nebo padělky. Opět si pořizují auta Lada a stále častěji opravují spotřebiče, než aby kupovali nové, píše nezávislý server The Insider.

Bezprostředně po zahájení plnohodnotné Putinovy invaze na Ukrajinu USA a EU zavedly sankce, aby zbrzdily zbrojní výrobu a v budoucnu zpomalily hospodářský rozvoj agresora. V roce 2022 skutečně import prudce klesl na nejnižší úroveň novodobé historie Ruska. Ale již v roce 2023 se podíl dovozu na ruském HDP téměř vrátil na dlouhodobou normu. Celkově ruská centrální banka dovoz zboží a služeb v roce 2023 odhaduje na 379 miliard dolarů (tehdejším kurzem 8,4 bilionu Kč) - zatímco před invazí to bylo 380 miliard dolarů. Bližší pohled na čísla však ukazuje, že je ještě příliš brzy hovořit o „návratu k normálu“.

Made in China

Zaprvé, růst dovozu nebyl moc tažen spotřebitelskou poptávkou, nýbrž hlavně vládou, která našla způsob, jak sankce obcházet: V roce 2023 se na celkovém nárůstu dovozu o 30 miliard dolarů za rok podílel větší dovoz strojů a zařízení a také vozidel, a to 27 miliardami dolarů. Ze spotřebitelských oblastí vzrostl pouze dovoz textilu a obuvi. Potravin a zemědělských surovin se však dovezlo ještě méně než v prvním roce plnohodnotné války, stejně jako chemických výrobků, dřeva a výrobků z celulózy a papíru.

Za druhé, tyto údaje nám málo vypovídají o kvalitě dováženého zboží. Údaje o zahraničním obchodu Ruska od roku 2022 jsou značně omezené – nevypovídají o fyzickém množství výrobků, jen o jejich celkové hodnotě. Část tvoří stejné zboží z vyspělých zemí, které se nyní dováží oklikou, tedy dráž. Něco se naopak nahrazuje cenově dostupnějšími a méně kvalitními alternativami. Hlavní nárůst dovozu zboží, opět v hodnotovém vyjádření, byl dán Čínou - stejně jako v 90. letech začalo být Rusko zaplavováno přílivem čínského spotřebního zboží.

„K přesunu dochází i v rámci kategorií - od dražších značek k cenově dostupnějším až po zaměření na privátní značky obchodních řetězců,“ píše v analýze chování zákazníků analytická společnost ROMIR. „Na trhu již vznikla široká škála privátních značek v různých kategoriích, která odpovídá požadavku ‚cena-kvalita‘. Vytváří se důvěra spotřebitelů i v poměrně citlivých kategoriích, jako je alkohol nebo dětské zboží, kde dříve panovala vysoká míra nedůvěry v privátní značky.“

Místo značek, které Rusko opustily, se objevují noví prodejci, ale jejich zboží není vždy stejně kvalitní. Otevřely se například obchody s módou Maag, Dub, Ecru a Vilet, které nahradily značky španělského Inditexu (Zara, Massimo Dutti, Stradivarius…). Nové obchody jsou zčásti zásobovány oblečením z týchž továren, jež vyrábějí zboží pro ty původní, ale kolekce pro Rusko jsou vyvíjeny odlišně.

Společnost Coca-Cola již nevyrábí svůj nápoj v Rusku a nedodává již ani koncentrát; ten se nyní vyrábí v Rusku. Trh kolových nápojů ovládla (a dokonce se zařadila mezi nejoblíbenější značky) nová značka Dobrij cola – kterou přitom nadále vlastní evropská mateřská společnost Coca-Cola HBC, jak připomněl Insider.

Značce Lada, zdánlivě zapomenuté v 90. letech, se opět daří, rychle obnovila svůj předválečný rozsah výroby, a dokonce jej mírně zvýšila, zatímco auta západních značek z ruských továren přestala vyjíždět.

Prodej ruských automobilů se zvýšil již z 22 % na 33 % a stále roste (odborníci předpokládají, že brzy obsadí téměř polovinu trhu). Dovoz sice nadále převažuje, ale největší podíl na něm má Čína (vyskočil ze 14 % na 42 %), zatímco obvyklé evropské a jihokorejské značky dodávané prostřednictvím „paralelního“ dovozu (obcházení sankcí přes prostředníky) tvoří pouze 12 % trhu.

Na čínské značky přechází i stát. Státní nákupy automobilů Haval se zvýšily téměř pětinásobně (na 2,2 miliardy rublů) a dostaly se na třetí místo mezi automobily pro státní potřebu, zatímco Lada a UAZ obsadily první a druhé místo a Toyota až čtvrté.

Devadesátá léta se vracejí i v jiném smyslu: na ruských tržištích se za poslední rok a půl zvýšil podíl padělaného zboží o 40 %, jak uvádějí sami spotřebitelé i odhady odborníků. S padělanými autodíly se setkalo 23 % respondentů z 35 ruských měst. V této souvislosti je pozorován i nárůst poptávky po opravách automobilů - zejména je mnoho problémů se servisem čínských značek.

Banka Ruska zaznamenává podobný nárůst poptávky po opravách domácích spotřebičů a elektroniky. To může naznačovat, že kvalita spotřebičů klesá nebo zastarávají, a ne každý si může dovolit nový.

„Paralelní dovoz“ a padělky

Federální celní služba si na lavinu padělaných dětských hraček, oblečení, obuvi, parfémů a elektroniky stěžovala již v roce 2022. Další rok se zdá, že se situace zlepšila: Podle celních údajů bylo odhaleno asi 5 milionů kusů padělaného zboží, o 40 % méně než v roce 2022. Jenže pro celníky je těžší padělky zachytit - dříve se soustředili na seznam oprávněných dovozců, jenže povolení „paralelního dovozu“ tento systém srazilo na kolena.

„Celníci nebudou schopni rozlišit originální botu od padělku - není to tak, že by otevřeli krabici. Jak by to mohli poznat?“ uvedl pro deník Kommersant Maxim Danilov, generální ředitel Národní obuvnické unie. Musejí se řídit podle dokladů.

Nedostatkem dovozu netrpí jen obyvatelstvo, ale i výroba, která by měla Rusku zajistit vlastní zboží. Výrobci byli silně závislí na dovozu zařízení a surovin již před válkou. Podíl dovážené složky v ruských výrobcích je nejvyšší (přes 50 %) u textilního a farmaceutického zboží, elektrických zařízení, automobilů a počítačů, uvádí zpráva Národní výzkumné univerzity Vyšší ekonomické školy.

Přibližně polovina přidané hodnoty v dovozu před plnou válkou pocházela z EU a Severní Ameriky a druhá polovina z Číny. Přeorientování trhu je podle autorů studie možné, ale kvalita materiálů a technologií se zhorší.

Video  UAZ Buchanka  - Auto.cz
Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa