Nad Washingtonem zahynuli mladí nadějní piloti: Jeden před svatbou, druhý otcem ročního syna

Aktualizováno -
31. ledna 2025
10:49
Autor: ČTK, mav - 
31. ledna 2025
00:29

Jeden byl kapitánem necelé tři roky, druhý se jím měl stát každou chvílí. V kokpitu dopravního letounu Bombardier CRJ 701 regionální pobočky letecké společnosti American Airlines, který se zřítil u Washingtonu DC, se zabili mladí nadějní piloti - jakož i stevard, letuška a 60 jejich cestujících a také tři vojáci, jejichž vrtulník se s letounem srazil.

Kapitánem letu společnosti American Airlines byl Jonathan Campos, jak uvedl jeden z kolegů pilotů, jenž Campose osobně znal. Na kapitána se vypracoval roku 2022. Kanál News 6 zase citoval jeho tetu, jež uvedla, že mu bylo 34 let a pocházel z floridského města Ormond Beach. Měl však otce z Portorika, na karibském ostrově vyrůstal.

Záznamy Federálního úřadu pro letectví (FAA) ukazují, že měl Jonathan licenci i na vrtulník a také byl certifikovaným leteckým mechanikem.

Kopilotem bombardieru byl Sam Lilley (†28). „Byl jsem tak hrdý, když se Sam stal pilotem,“ uvedl jeho otec Timothy Lilley na facebooku. „Teď to bolí tak moc, že nemůžu ani plakat, abych usnul. Vím, že ho ještě uvidím, ale srdce mi puká.“ Jeho syn byl zasnoubený a měl se na podzim ženit - a brzy to také měl dotáhnout na post kapitána.

Vyšetřovatelé vyzvedli černé skříňky ze zříceného letadla

„Je to bezpochyby nejhorší den v mém životě,“ řekl stanici FOX 5 Atlanta Tim, který je také pilot. Když poprvé zaslechl o washingtonské nehodě, uvědomil si, že jeho Sam byl v té době v kokpitu. Zpočátku nemohl uvěřit, že to byl let jeho syna, ale když se Sam neozýval - což dělal vždy - potvrdily se jeho nejhorší obavy.

Přesně znal trasu

„Ironií je, že jsem 20 let byl pilotem vrtulníku Black Hawk a létával jsem přesně tutéž trasu, kterou letěla ta havarovaná helikoptéra,“ řekl Daily Mailu. „Mí bratři v armádě mají cosi do činění se smrtí mého syna,“ zoufá si.

Zná tedy přesně složitost letů kolem hlavního města. „V 90. letech jsem pravidelně létal do Pentagonu a z Pentagonu, a mohu vám říct, že pokud letíte na trase nad Potomakem a máte na sobě brýle pro noční vidění, bude velmi těžké to letadlo spatřit. Pokud brýle nemáte, pak byste mohli mít šanci,“ uvedl pro FOX 5 Atlanta.

Zkušení vojáci

V kokpitu armádního vrtulníku byli piloti velmi zkušení. Podle CBS posádce velel Ryan O’Hara (†29), po němž zůstala manželka a teprve roční syn.

Dalším byl Andrew Eaves. „Můj manžel byl jedním z pilotů v blackhawku. Prosím, modlete se za naši rodinu a přátele i za všechny rodiny, které dnes trpí,“ oznámila jeho manželka Carrie - a vyzvala všechny, kteří mají nějaké jeho fotky, ať je na jeho památku sdílejí. „Prosím zdržte se negativních komentářů na sociálních sítích, děti těchto rodin nepotřebují trpět ještě víc,“ dodala na Facebooku.

Instruktor měl nalétáno tisíc hodin a kopilot 500, uvedl Jonathan Koziol z čela leteckého direktoriátu Armády Spojených států. Tato letová trasa se podle něj létá denně, posádka ji znala. „Neměl by to být problém,“ řekl podle CBS.

V bombardieru také zahynuli stevard Ian Epstein (†52) a letuška Danasia Elderová.

„S velmi těžkým srdcem a nesmírným smutkem vám spolu s našimi dětmi Hannah Epsteinovou a Joannou Epsteinovou a jeho sestrou Robbie Epsteinovou Bloomovou, jejím manželem Stevenem Bloomem a neteřemi Andi a Dani oznamujeme, že Ian Epstein byl jedním ze stevardů letu American Airlines 5342, který se včera večer srazil při přistávání ve Washingtonu,“ informovala vdova Debi Epsteinová. „Prosím, modlete se za Iana a naši rodinu při cestě do Washingtonu. Jakmile budou plány hotové, budeme o nich informovat.“

„Jsem naprosto zdrcená, když jsem se dozvěděla, že včera v noci zahynula moje kamarádka Danasia Elderová a také stevard Ian Epstein, s nímž jsem se několikrát potkala, i oba piloti, kapitán Jonathan Campos a první důstojník Samuel Lilley,“ napsala na facebook kolegyně letuška Rebecca Cavaliereová.

„S Danasií jsme loni chodili do stejné třídy ve výcvikové skupině PSA a několikrát jsme spolu pracovaly. Prosím, modlete se v této chvíli za její rodinu, malé děti a manžela. Byla tím nejmilejším člověkem a nedokážu si představit, čím teď její rodina prochází,“ dodala Rebecca. „Létání už pro mě nikdy nebude stejné. Nikdy si nemyslíte, že někdo, koho znáte, bude mít leteckou nehodu. Mnohokrát jsem pracovala na letech do DCA a můj mozek nedokáže pochopit, jak se to mohlo stát.“

Video  Srážku letadla s vrtulníkem ve Washingtonu zachytily kamery  - Síť X
Video se připravuje ...

Jirik-ta ( 31. ledna 2025 12:21 )

v tom případě neměl řídící povolit přistání a nechat je vyčkávat pokud na to mají palivo. Každopádně vrtulník v ose dráhy a v sestupové rovině letadla, to muselo být hodně důležitý poslání.

Uživatel_5313099 ( 31. ledna 2025 11:49 )

Jen o pár Američanů míň.

viho ( 31. ledna 2025 10:19 )

Problém je v tom, že pro tato městská letiště platí mnoho omezení, a to zejména v noci, a ty povolené trasy jistě nenavrhují žádní hlupáci. V tomto případě byla příčinou nehody souhra několika faktorů - přetížený řídící letového provozu, piloti dopravního letadla měnící na poslední chvíli přistávací dráhu, méně zkušený pilot vrtulníku ve výcviku. Navíc armádní stroje si mohou dovolit více než civilní a mají mnohdy přednost, takže řídící je nemůže snadno odmítnout. 😕

Jirik-ta ( 31. ledna 2025 06:18 )

--Ten vrtulník se v tomto místě neměl ocitnout vůbec nikdy. V jakékoli denní či roční době. Křížil sestupovou dráhu ( osově i výškově ) dopravních letadel na vytížené letiště.
U vytíženého letiště po něm něco letí každou minutu až dvě. Trasa vrtulníku měla být volena buď stranově nebo výškově o několik set metrů jinudy.

Zobrazit celou diskusi