Pan Rada koupil nové auto Renault Kajar 7. srpna 2020 v autosalonu v Brandýse nad Labem. „Měl jsem předtím též renaulta a byl jsem s ním velice spokojený, takže jsem zvolil stejného výrobce,“ vysvětluje volbu. Líbila se mu navíc i slibovaná 5letá záruka.
„Najeto mám 57 600 kilometrů a při garanční prohlídce v srpnu 2024 u autorizovaného dealera jsem upozornil servisního technika na poškození, nebo spíše popraskání koženky na sedadle řidiče. V tu chvíli mi řekli, že se na tyto závady nevztahuje záruční lhůta. Myslím si, že veškeré závady čehokoliv na novém voze by měli technici akceptovat,“ pokračuje pan Rada.
Žádný dokument o zamítnutí ale nemá. „Řekl jsem jim to a odpověď byla taky ústně,“ doplnil. „Prosím proto Ombudsmana Blesku o vyjádření, na čí straně je pravda. Dle mého názoru po ujetí tak málo kilometrů moje sedačka vypadá, jako bych jezdil snad v montérkách, což bych samozřejmě nikdy u nového auta neudělal. Takže mě opravdu zajímá, jak to je a zda mám pravdu já, nebo servis,“ pokládá otázku Ombudsmanovi Blesku Antonín Rada.
Zákonná dvouletá záruka
Na situace, kdy se na zakoupeném zboží objeví vada, zákon myslí. Spotřebitel má právo vytknout obchodníkovi vadu, která se na zboží projeví v době dvou let od jeho převzetí. Při reklamaci vadného zboží pak spotřebitel může požadovat opravu, výměnu za nový kus a podle okolností případně přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy a s tím spojené vrácení peněz. Tato práva jsou jasně upravena zákonem a nemohou být spotřebiteli odepřena.
Autoservis: Na čalounění ne!
Za autoservis zaslal vyjádření jeho vedoucí Matěj Hudeček: „Pan Rada při přebírání vozidla a sjednání rozšířené záruky RENAULT GARANCE PLUS podepsal všeobecné podmínky smlouvy o poskytování servisních služeb RENAULT GARANCE PLUS (pětiletá záruka).
V těchto podmínkách, konkrétně v bodě II.3, je uvedeno následující: Sjednané služby se nevztahují: na následující díly anebo části: prvky karoserie, dveřní kliky, těsnicí spoje, lišty dveří, kapota motoru, prosklení vč. vyhřívaných skel, akumulátor, výbojky, zpětná zrcátka, přední a zadní nárazníky, výfuková soustava včetně katalyzátoru, filtr pevných částic, dále pak na vnitřní vybavení jako čalounění, koberečky, obložení, ovládací panely, klapky, potahy, loketní opěrky a dále na součásti vozidla dodatečně namontované po dodání z výroby (zejména na autorádio, veškeré audio vybavení a jeho příslušenství, poplachové a bezpečnostní systémy),“ vypočítal s tím, že pokud by měl pan Rada další dotazy, doporučuje mu, aby se obrátil na jejich autoservis nebo jiný autorizovaný servis Renault, kde mu mohou poskytnout podrobné informace k jeho záruce a možnostem řešení.
Ombudsman Blesku: V záručním listu najde odpovědi
Ohledně prodloužené záruky je třeba být vždy co nejvíce obezřetný, a to především při jejím sjednávání, ať už je poskytována bezplatně, či za úplatu. „Lákavá reklama slibující, že i po uplynutí dvou let lze zboží bez jakýchkoliv problémů reklamovat, má obvykle mnoho nástrah. Je nutné dát si pozor, co se pod pojmem prodloužené záruky vlastně skrývá,“ hodnotí Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený.
Možná úskalí tohoto „bonusu“ totiž spočívají v tom, že prodloužená záruka je jen rámcově upravena zákonem, a to jako záruka za jakost. „O to více záleží na tom, co si kupující sjedná přímo s prodejcem. Ten však o smlouvě se zákazníkem nejedná – nabízí mu předpřipravenou smlouvu, se kterou kupující buď souhlasí, nebo ne,“ říká.
Dobrovolný závazek
Kromě uvedených zákonných práv z vadného plnění (viz box Zákonná dvouletá záruka) může prodejce, ale také výrobce nebo distributor daného zboží nabídnout i takzvanou záruku za jakost neboli obchodní či smluvní záruku. „Například prodejce automobilů může garantovat pětiletou záruku na motor, zatímco na ostatní součástky a vady se vztahuje pouze zákonná úprava odpovědnosti za vady. Záruka za jakost je dobrovolným závazkem, že zboží bude po určitou dobu splňovat konkrétní vlastnosti nebo funkčnost. Pokud zboží těmto požadavkům nevyhoví, má kupující právo na nápravu nad rámec zákonných práv. Z povahy dobrovolného závazku však plyne, že rozsah takové záruky se může případ od případu značně lišit,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
„Pokud se tedy prodejce zaváže zárukou za jakost nad zákonnou dobu dvou let, jedná se čistě o smluvní vztah, a nároky z vad, které se vyskytnou v této pozdější době, se řídí uzavřenou smlouvou, respektive souvisejícími obchodními podmínkami,“ doplňuje. V případě záruky za jakost je zpravidla vystavován i dokument nazvaný záruční list, který popisuje podmínky a délku záruky.
Z toho vyplývá, že i v případě pana Rady je pro úspěch jeho reklamace klíčové znění uzavřené smlouvy o poskytování servisních služeb Renault Garance Plus a k ní připojených obchodních podmínek.
Reklamaci musí přijmout
Přesto platí, že prodejce (v tomto případě autoservis) má reklamaci vždy přijmout a její přijetí písemně potvrdit. A pokud reklamaci zamítá, má tak učinit písemně a sdělit spotřebiteli důvody takového zamítnutí. „V tomto případě by tedy pravděpodobně uvedl, že se jedná o stanovenou výjimku ze sjednané prodloužené záruky,“ říká k případu Lukáš Zelený.
„Pokud pan Rada nadále nebude spokojen, má možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu je možné vyhledat na webových stránkách České obchodní inspekce (adr.coi.cz),“ uzavřel radu Zelený.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10-Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz. Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz! Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Dívku v Milovicích na přechodu málem srazilo auto. Městská policie Milovice