Vládní letka v rozkladu?! Na „zradu“ armádního speciálu doplatili Češi mířící do Asie
Problémy se s českou vládní letkou táhnou snad odnepaměti. Dřív bolehlav pilotů i politiků způsobovaly poruchové tryskáče challengery a jaky, situace se moc nezlepšila ani s pořízením airbusů. Ty má na mezikontinentální lety armáda jen dva. Stačí proto odstávka jednoho a problém je na světě.
Na cestu po Asii se zítra plánoval vypravit ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Společně s ministerskou delegací a podnikali měl navštívit Vietnam, Japonsko a Jižní Koreu. Kvůli poruše jedno ze dvou vládních airbusů ale musel celou misi odvolat. A rozhodně nebyl první, koho letoun zradil…
Hlučné a pomalé
Když minulý rok uvízl, rovněž kvůli závadě letadla, ministr zahraničních věcí Jan Lipavský (nestr.) v Indii, musel pro něj z Prahy vystartovat druhý Airbus A319 z 241. letky dopravního letectva. Podobné řešení ve Vlčkově případě nepřipadá v úvahu, druhý stroj má totiž pro své účely trvale »vyblokovaný« Úřad vlády.
Airbusy sice doplňuje šestice turbovrtulových strojů Casa C-295, cestovat s nimi je však kvůli nízké rychlosti a velkému hluku v kabině spíše za trest. „To není letadlo na vození vládních představitelů, je to v první řadě transportní letoun,“ řekl Blesku letecký publicista Martin Velek. V přijatelných letových časech s nimi jde létat prakticky jen po Evropě. Ministři tak často musí na setkání se zahraničními partnery cestovat komerčními linkami.
»Spása« z Brazílie?
Armáda – která je také za transport politiků zodpovědná – už dříve vyřadila staré a poruchové tryskáče Bombardier Challenger a Jakovlev Jak-40 ještě ze sovětských dob... Alespoň částečnou náhradou za ně by mohly být tryskáče od brazilského výrobce Embraer. „Teď od něj armáda kupuje transportní letadla C-390. A v rámci toho projektu se také nakupují dvě malá trysková letadla,“ řekl Blesku vojenský analytik Jiří Vojáček.
První z takzvaných businessjetů z této zakázky by podle jeho informací mohl dorazit do Česka už letos. Ministerstvo obrany na dotazy Blesku dosud nereagovalo, podle Vojáčka je však zřejmě nákup těchto osobních letounů od začátku součástí zakázky. Vyřešit by mohly i největší »Achillovu patu« letounů Casa. „Dolet takových letadel většinou umožňuje mezikontinentální lety,“ dodal expert.
Linky i pronájem
Podle Velka by ale cestování linkami nemuselo být jen trpěnou nutností. „Třeba severské státy běžně přepravují státní představitele tímto způsobem, musí sice s nimi létat bodyguardi, i tak ale ušetří spoustu peněž,“ sdělil. Alternativou by podle něj mohlo být i nárazové pronajímání letadel k cestám. I to by podle něj bylo levnější než udržovat stálou letku. „Pokud ale chceme létat ve velkém stylu, musíme na to mít letadla“ uzavřel.
Nojo, ale čím by létali papaláši z ANOfertu, kdyby jim tahle vláda nekoupila letadýlka? Volby jsou za humny a výsledek je zřejmý. Takže jsem zvědav na kobliháře, jestli budou stejně vyvádět, až s těma érama začnou lítat potentáti z příští vlády.