Nový Renault Grand Scenic pokračuje ve směru, který nastolil nový Renault Mégane. Ten nás neustále překvapuje svými schopnostmi a zejména velmi nízkou cenou, která je možná až příliš skromná.
A nový Grand Scenic je velmi podobný. Design je vyvážený a Scenic je tak rozhodně více pohledný než Toyota Verso, se kterou jsme se svezli den předem. Interiér je také velmi pěkný a kvalita materiálů výborná. To je něco, co bychom o starších Renaultech rozhodně neřekli. Také ergonomie je slušná a například nový centrální přístrojový panel nejen, že velmi dobře vypadá (skoro až futuristicky), ale je překvapivě snadno čitelný a hlavně má skvělou grafiku – bude se vám líbit. A to si ho můžete přepínat mezi různými režimy, takže lze mít buď digitální otáčkoměr nebo ručičkový. Když to srovnám s nudným kusem osvíceného plastu ve Versu, dostává Renault všechny body. Pozice za volantem je dobrá a cítíte se spíše jako ve vyvýšeném hatchbacku než v dodávkovitém MPV.
Na silnici se chová Renault Grand Scenic předvídatelně a nabízí velmi slušnou míru komfortu, zejména akustického. V autě je ticho a ani dieselová motorizace 1.9 dCi o výkonu 130 koní neproniká k uším cestujících více, než by bylo zdrávo. Řízení je sice němé na informace, ale protože si Grand Scenic nehraje na sporťák a narozdíl od Toyoty Verso ho automobilka neprezentuje jako auto s nekompromisními řidičskými zážitky, rádi mu to odpustíte a budete si užívat pohodlný a příjemně ovladatelný podvozek. Brzdy jsou účinné a pedál má dobrý progresivní chod – není tak horlivě přeposilovaný jako u jiných Renaultů.
Benzínový motor 1.4 TCe o výkonu 130 koní je živý, ale s těžkým MPV má docela dost práce. Jestli chcete rychlost, musíte ho ždímat. A pak se projevuje dost hrubě a hlučně. Ovšem při klidném tempu o něm nevíte a jeho spotřeba bude také jistě slušná – kolem 8 litrů. Tato jednotka se ale spíš hodí do menšího Méganu, kde se na ní docela těšíme.
S benzínovým motorem byl lehčí Gran Scenic o něco obratnější (verze 1.4 TCe váží 1420 kg, verze 1.9 dCi je o 83 kg těžší) a dokonce skrz volant posílal do dlaní základní informace o trakci předních kol, ovšem interakci, kterou nabízí Mazda5 nebo Ford S-Max, nečekejte.
Stejně jako v případě Méganu nasadil Renault velmi agresivní cenovou politiku. Základní Grand Scénic v pětimístném provedení s benzínovým motorem 1,6 l o výkonu 110 koní vás přijde na 384 900 korun, za sedmimístnou verzi si připlatíte 15 000 korun. Nejlevnější diesel 1,5 l o výkonu 105 koní stojí 434 900 korun. V základu přitom máte vše podstatné včetně klimatizace, čtyř airbagů, ESP a elektrických oken. Za motor 1.4 TCe zaplatíte s vyšším stupněm výbavy Expression rozumných 439 900 korun, diesel 1.9 dCi (130 k) vás přijde ve výbavě Dynamique na 519 900 korun. Nejsilnější diesel 2.0 dCi má 160 koní a v nejvyšší specifikaci Privilege a v sedmimístném provedení stojí 634 900 korun.
V tomto světle se jeví Toyota Verso jako naprosto zbytečná, neboť je předražená, nepůsobí tak hodnotně, je nudná a nehezká. Nechám to ale na vás, komu půjdete položit na stůl své peníze. Já mám však jasno. U mě na celé čáře zatím vyhrává Renault Grand Scenic.
Technická data
S metrem v ruce (mm):
Délka | 4560 |
Šířka | 2077 |
Výška | 1645 |
Šířka | 2770 |
Na váze (kg):
Pohotovostní hmotnost | 1420 |
Celková hmotnost | 2080 |
Hmotnost přívěsu – nebrzděného | 1300 |
Hmotnost přívěsu – brzděného | 754 |
Pod kapotou:
Motor | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1397 |
Ventilový rozvod | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 73,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Síla a žízeň:
Výkon (kW/PS) | 96 kW / 130 k při 5500 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 190 Nm při 2250 ot./min |
Výkon/hmotnost (PS/t) | 91,5 k/t |
0-100 km/h (s) | 12,0 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 km/h |
Spotřeba (l/100 km) | 9,4 / 5,8 / 7,1 l/100 km |
Objem nádrže | 60 l |
Na nákupech:
Zavazadlový prostor (l) | 752 / 2050 |
Cena:
Základní (Kč) | 439 900 Kč |
Autoweb
Autor: autoweb.cz