Už je tomu hodně dávno, co z dílen továrny McLaren vyjelo silniční auto označené McLaren F1. Ve své době vytvořilo snad všechny možné rekordy a teprve až Bugatti Veyron ho dokázal překonat.

Nyní tu máme nový McLaren, o kterém se spekuluje už řadu let. Jmenuje se McLaren MP4-12C a není to přímo duchovní nástupce slavného modelu F1, ale spíše konkurence pro Lamborghini Gallardo,Audi R8, Ferrari F458 Italia či Porsche 911 Turbo.

Fotogalerie
7 fotografií

McLaren se chlubí tím, že při vývoji auta i jeho pohonné jednotky neasistovala žádná větší automobilka. S Mercedesem se totiž McLaren rozešel ve zlém, takže například s vozem Mercedes-McLaren SLR nebude mít nový supersport nic společného.

McLaren MP4-12C je poháněn dvakrát přeplňovaným osmiválcem 3,8 l, který má výkon 600 koní a točivý moment 585 Nm (toto jsou zatím neoficiální čísla). Nový motor může točit až 8500 ot./min. a již od 2000 ot./min. je k dispozici 80 % točivého momentu.

McLaren si schovává i přesné technické údaje až do Frankfurtu, nicméně prozradil, že auto zdolá stovku za „tři sekundy a něco“, rozjede se na více než 320 km/h a jeho spotřeba a emise CO2 budou vůbec nejnižší v poměru k dosahovanému výkonu na světě – ať už jde o benzínový, dieselový či dokonce i hybridní pohon.

Všechna tato síla putuje na asfalt přes zadní kola a dvouspojkovou sedmirychlostní převodovku, která má nový program označovaný jako Pre-Cog. Pádlo pod volantem má totiž dvě polohy, kterým buď můžete vydávat pokyny stejně, jak jsme zvyklí, nebo ho můžete podržet, převodovka si připraví rychlostní stupeň a až pádlo pustíte, máte zařazeno. Doba potřebná pro přeřazení se tak ještě zkrátí.

Konstrukce vozu je vyrobena z hliníku a karbonu, takže bude velmi lehký – očekává se hmotnost kolem 1200 kg. Zřejmě předpokládáte, že i brzdová soustava bude vyrobena z nějakého kompozitu, ale McLaren použil konvenční kotouče. Tvrdí, že jsou dostatečně lehké a účinné (karbon-keramický systém se tak zřejmě objeví za příplatek nebo na ještě ostřejším modelu), i díky programu Brake Steer, který umožňuje brzdit ostře i v zatáčce, aniž by došlo ke ztrátě adheze a k nedotáčivosti.

Očekává se cenovka kolem 160 000 liber (4 800 000 korun) bez daně, což je více, než kolik zaplatí zákazníci za nejbližší konkurenci. Nicméně McLaren věří, že si tak pojistí exkluzivitu. Vyšší cenovka je také opodstatněna velmi vyspělou technikou a vysokými výkony, kterým se přímí soupeři prakticky nemohou rovnat. Aspoň ne na papíře.

Ve Frankfurtu se dozvíme další podrobnosti a McLaren prý chystá i jedno překvapení. No vidíte, hned máte další důvod jet se na autosalon podívat.

Autoweb
Autoweb
Autor: autoweb.cz