Luxusní zboží si Češi kupují jako demonstraci postavení a z touhy po uznání. Není pro ně prostředkem pro uspokojení smyslů. Vyplynulo to z červnového průzkumu skupiny Mather. Odpovědělo v něm 307 manažerů zodpovědných za reklamu, marketing a obchod. Za symbol luxusu označily tři čtvrtiny z nich automobily, šperky, hodinky a módu. Několik procent uvedlo také zážitky z dovolené, služeb a luxusního vybavení domova. Podle tří čtvrtin dotázaných trh s luxusním zbožím v ČR roste.
Automobily si spojuje s luxusem 28 procent manažerů, hodinky a šperky 25 procent, módu o dvě procenta méně. Jen sedm procent hledá luxus v kosmetice, šest procent v dovolené a pět procent v bydlení.
Průzkum ukázal i další paradox českého trhu luxusu - mezi luxusními značkami se objevují i ty, které v zahraničí patří jen mezi tak zvané prémiové. Příkladem je značka Miele se zbožím dlouhodobé spotřeby nebo oděvní značka Tommy Hilfiger.
Luxusní česká značka? Pilsner Urquell...
Top pěti luxusních značek vede italský výrobce známý především koženým zbožím a doplňky Prada, následován francouzskou módní značkou Louis Vuitton a italskou módní společností Gucci. V první pětici jsou také švýcarské hodinky Rolex a francouzská značka hodinek a šperků Cartier. První značka automobilového průmyslu Mercedes-Benz je v celkovém pořadí šestá.
Přes polovinu oslovených manažerů soudí, že Česko nemá svou luxusní značku, z ostatních považuje 21 procent za luxusní značku hodinek Prim, 14 procent plzeňského piva Pilsner Urquell, 11 procent tradičního skla Moser, sedm procent křišťálu Bohemia Crystal a čtyři procenta mají za luxusní značku červených drobných drahokamů Českých granát. Mezi dalšími se dotázaní zmínili i o židlích z ohýbaného dřeva TON či motocyklech Jawa.