DOTAZ: Dobrý den, šestým rokem jezdím na svém Citroenu Saxo 1,1 z roku 2000. Chtěla bych si pořídit něco novějšího a trochu výkonnějšího. Váhám mezi koupí novější ojetiny nebo celkem nového auta. Co byste mi doporučili? Chci menší, hezké, zajímavé auto s benzínovým motorem. Spolehlivé, bezpečné a hlavně s co nejmenší spotřebou paliva. Najezdím cca 10.000 km ročně. Líbí se mi vyšší podvozky a 3-dveřová karoserie. Cena do 300.000 tis.

ODPOVĚĎ: Pokud jste spokojena s Vaším dosavadním francouzským vozem, máte opět z čeho vybírat. Ale Peugeoty, Citroeny a Renaulty jsou takový nevýrazný průměr a časy, kdy Peugeot 206 byl premiantem segmentu jsou pryč. Prohlédněte si i pár „Japonců“. Hlavně spolehlivou a úspornou Toyotu Yaris a sportovně střižené a často opomíjené Suzuki Swift. Jízdním projevem mi připomíná Mini, je hravé a pěkné, rychlé, vybavené, s dlouhou zárukou a rozumnou spotřebou. Pro mě mezi japonskými auty Swift vede. Špatná není ani Mazda 2, která je sestrou stejně podvozkově vyspělé Fiesty od Forda.

Ford Fiesta
Autor: TipCars

 Snad jsem Vám dal několik tipů a Vy si prohlédněte ta auta, ceny a motorizace, vyberte si klidně z těch, co jsem Vám tady navrhl nebo i nějaká jiná.  Jsou jich ještě spousty. Ale já muset utratit 300.000Kč za malé auto a potom v něm jezdit, koupil bych si Volkswagen Polo 1.2TSI v silnější verzi 77kW s šestikvaltem. Dnes ho VW nabízí v bezkonkurenční akční edici „Comfort Edition“ která je fantasticky vybavená. ESP, airbagy s ochranou hlavy, klimatizace, tempomat, všechno v elektrice a spousta dalších věcí jako krásná kvalitní sedadla, litá kola, kožený volant. Lepší nabídka na trhu v současnosti není. Kterékoliv z výše popsaných aut (a hlavně z těch z kategorie„již od“), když si nakonfigurujete do podobné výbavy a motoru, zaplatíte za něj pravděpodobně stejně nebo víc. Navíc Polo bude kvalitnější a bude si držet cenu.  A tenhle motor mě opravdu dostal. Spotřebou i výkonem budete nadšena. Ještě Vás musím upozornit, že stejnou techniku sdílí Škoda Fabia a Seat Ibiza, ale u Seatu půjde cena rychleji dolů. No a Fabii? No proč ne, ale Polo je asi hezčí. Vymanilo se z volkswagenovské designové šedi a já bych na Vašem místě utratil své peníze za něj. Cena trošku 300tis přeleze, ale předváděcí auto s plnou zárukou a najetými pár tisíci km se už do těchto mantinelů vejde. Nebo by Vám při Vašem nájezdu 10tkm za rok mohl stačit vůz se slabší verzí motoru 1.2TSI, ale ten bude bohužel pětirychlostní.

Toyota Yaris
Autor: TipCars

Ještě ke zvýšeným podvozkům. Zvažte prosím, zda jej potřebujete, nebo zda se Vám jenom líbí, jak píšete. Většinou jde nahoru s karoserií i spotřeba a větší kola se obouvají do větších (dražších) pneumatik. Ve výčtu argumentů pro normální podvozek bych mohl pokračovat. Pokud ovšem považujete vyšší podvozek za svou prioritu, pár nabídek pro Vás automobilky mají. On i ten VW Polo je k mání ve verzi „Cross“, ale to je nechutně předražený automobil a upřímně řečeno, nechápu proč platit za pár pitomých plastů a vyšší péra o desítky procent víc, když to auto pak není ani 4x4.  Mezi ojetinami je v nabídce MINI Clubman, ale to bude už opravdu ne úplně zánovní vůz. Malá laciná auta do lehkého terénu ale existují. Je to Fiat Panda4x4, která je lepší než se zdá a také Suzuki SX4. A navíc Opel nabyl dojmu, že našel díru na trhu a chystá něco jako „microSUV“. Má se to jmenovat Mocca a bude to něco jako zvedlá Corsa, tvářící se jako před třemi generacemi prokřížená s teréňákem a za 300tis asi na showroomu nebude.

Suzuki Swift
Autor: TipCars

Můj názor tedy je, že když sečtu všechny faktory jako kvalitu, cenu za pár let, spotřebu, výbavu, bezpečnost, výkonové parametry, design, jízdní vlastnosti, cenu a dostupnost servisu a dílů, možnosti financování a já nevím co všechno ještě, Volkswagen má v současnosti s Polem „Comfort Edition“ nejlepší nabídku v tomto segmentu.

Fotogalerie
3 fotografie