Ve Škodě 1000 MB neboli embéčku vyrazili v roce 2008 na cestu kolem světa dobrodruhové Michal Vičar (29) a jeho bratranec Martin Beťko (32). Najeli 35 tisíc kilometrů a projeli 22 států. Automobil prý celou dobu šlapal jako hodinky. „Samozřejmě se tu a tam něco porouchalo, ale vše jsme zvládli opravit sami,“ prozradil Vičar.

Embéčko prý vzbuzovalo ve všech zemích veliký ohlas. „Často jsme se i schovávali. Hodně nás taky stavěli policajti. Jak se ukázalo, chtěli se hlavně s náma a s naším autem vyfotit,“ zavzpomínal Vičar a dodal: „V Omsku s náma dokonce chtěli auto vyměnit. Nabízeli nám za něj volhu v perfektním stavu.“ Horké chvíle zažili cestovatelé ve Venezuele, kde jim selhaly brzdy a mladí muži havarovali. „Přestože nejsme ani jeden mechanik, dokázali jsme si vše na autě opravit sami. V tom je embéčko úžasné,“ uvedl Vičar. V Seatlu v USA jim pro změnu auto na tři dny zavřeli do karantény a v Mexiko City vyhrožovali dokonce zvrakováním. „Ukázalo se, že jim ale šlo hlavně o úplatek,“ prozradil Vičar. Na embéčko nedá ani dnes dopustit. „Je to úžasné tradiční české auto s nádherným designem,“ dodal cestovatel.

Video
délka: 01:28.76

ŠKODA MB 1000 SLAVÍ 50 LET Tomáš Koníček, Petr Novotný

Technika Škody 1000 MB byla ve své době ojedinělá:

* První evropský vůz s technologií tlakového lití bloku motoru z hliníkové slitiny. Čtyřválec OHV jezdil do roku 2003 pod kapotou fabie, kdy jej vystřídal tříválec 1.2 HTP. 

* První vůz koncepce »vše vzadu « (poháněná náprava, motor, chladič, převodovka…). Chladič se dopředu přestěhoval v roce 1976 ve Škodě 105/120. 

* První vůz značky Škoda se samonosnou ocelovou karoserií. Skelet svařovaný z ocelových výlisků dnes používá drtivá většina automobilů.

Jak to vidíme dnes?

I v šedesátých letech měl slabiny:

*Šnekové řízení. Byl to krok zpět, i trabant už měl hřebenové. Časem v něm rostla vůle, takže embéčko řidič udržoval v přímém směru stálým kmitáním volantu o půl otočky tam a zpět. 

* Vrzající čepy. Škoda 1000 MB nepřejala mazání nožní pumpičkou z modelů 1201, ani neměla samomazná pouzdra. Řidič musel každých 5000 km vlézt pod auto a čepy namazat

Fotogalerie
21 fotografií