Jak vlastně olej s benzínem míchat?
Křovinořezy a motorové pily často využívají dvoudobý motor. Nové sekačky již zpravidla mají čtyřtaktní motor, pokud ale vsadíte na bazar sekaček, lze se s dvoutaktním setkat i zde.
Dvoutaktní motor poznáte podle štítku nebo podle toho, že nemá samostatnou nádrž na olej (u motorových pil bývá i tak nádrž na olej, ale jen k mazání řetězu). A v čem spočívá specifičnost dvoutaktních motorů? Je potřeba do nich lít předem vytvořenou směs benzínu a oleje.
V takovém případě by měl být na benzínové nádrži vyznačený poměr ředění směsi. Například 1 : 50 znamená, že na 1 díl oleje připadne 50 dílů benzínu. Větší číslo vždy představuje podíl benzínu. Nezapomeňte v obchodě vybrat správný olej označený 2T nebo M2T.
Směs vytvoříte snadno. Nejdříve si naplánujte, z jakého množství benzínu ji budete vytvářet. Potom odlijte do kanystru množství oleje v odpovídajícím množství (při poměru 1 : 50 je to 20 mililitrů oleje na 1 litr vody) a zalijte ho benzínem. Vléváním benzínu se směs celkem dobře promísí, takže celý proces stačí ukončit jen velmi lehkým protřepáním.
Olej ani benzín nesmí být moc staré
Na životnost benzínu existují normy, podle kterých by měl vydržet dva roky při správném skladování. V domácích podmínkách ale maximální životnost benzínu uloženého v kanystru či nádrži činí jen půl roku až 12 měsíců. Je proto dobré si poznačit, kdy jste benzín do kanystru naposled tankovali.
Příliš dlouhé uskladnění samotného benzínu nedělá dobrotu. Když je v nádrži, může zanést karburátor, když ho necháte v kanystru, může oxidovat nebo vytvářet zákal způsobený rozpadem biosložek. Ani směs benzínu a oleje příliš dlouho neskladujte, benzín totiž mazivo postupem času rozkládá, což může skončit i zadřením motoru. Že menší motory zahradních strojů snáší starý benzín lépe než auta, je vyvrácený mýtus.
Do PET lahví benzín nepatří
Oficiálně nelze tankování nebo míchání benzínu v PET lahvích od nápojů doporučit. Mnoho lidí to tak sice dělá a dle jejich zkušeností se zatím nic nestalo, potenciální riziko však existuje. Proto je vždy lepší míchat benzín v kanystru určeném ke skladování pohonných hmot.
Při nalévání benzínu do lahví vyrobených z běžných plastů je možný vznik statické elektřiny, poté může následovat jiskra a samozřejmě i vznícení vysoce hořlavé kapaliny – benzínu. Malý kanystr na benzín bude mít větší objem než PET lahev, praktičtější tvar a samozřejmě téměř anuluje rizika. A protože ho seženete i za cenu kolem stovky, určitě se jeho koupě vyplatí.