U motoru 1.2 HTP jsou rozvody řešeny řetězem, jako obvykle se ale nejedná o pohon bezúdržbový. Mimochodem žádný rozvod řetězem není bezúdržbový, v tom není HTP výjimkou. Bezúdržbovost rozvodů řešených řetězem je zpravidla dobrý marketingový slogan při prodeji vozu, při jeho provozování ale majitel zjistí, že to s tou bezúdržbovostí bylo myšleno méně absolutně, než se při koupi auta zdálo. Napadá mne, že výhodou kvalitně zkonstruovaného řetězového rozvodu u Škody Fabia je „systém včasného varování“ opotřebení některých částí. Řetěz jednoduše začne chrastit. To řemen nedělá, ten rovnou praská. Další výhodou může být odsun finančně relativně náročné výměny rozvodů za hranici 200.000km nebo i dále. Nicméně pak se u kalkulace kompletních rozvodů včetně vybroušených ozubených kol dostáváme na poměrně vysoké částky, obvykle vyšší, než u výměny řemenových rozvodů.

Autor: TipCars

Co může potkat konkrétně Vás? Může se Vám stát to, že hydraulický napínák řetězu má nedostatečný chod pro to, aby bez natlakování olejem plnil svou funkci a vysunul se natolik, aby tlakem na vodicí lištu zmenšil vůli řetězu, zvláště při startu. A pokud je vůle příliš velká, může řetěz o zub nebo o dva přeskočit a rozhodit pak časování rozvodů. Důsledky není nutno dlouze popisovat, bývají fatálního rázu. O chybné funkčnosti dá nicméně napínák zpravidla předem vědět výrazných chrastěním řetězu po startu, než jej olej natlakuje. Tady je možná určitá podpásovka, kdy akustické varování nemusí trvat tak dlouho a být tak intenzivní jako je tomu u jiných značek. K přeskočení dochází zpravidla těsně po startu. Existují informace o tom, že problémy s přeskakováním postihují spíše než Vaši verzi, výkonovou verzi 47kW.

Motor HTP ve Škodě Fabia není tou nejexponovanější variantou, co se problémů s rozvody týče (od výrobce delší lišty a napínák s upraveným chodem), nicméně určitě bych častěji měnil olej a kvůli včasnosti jeho dopravení do napínáku bych volil „řidší“ specifikace (lehkoběžné). Pokud se po startu bude ozývat kovové chrastění řetězu, znamená to obvykle opotřebený napínák (eventuálně vyběhané lišty) a nevíte dne ani hodiny, jaký start bude Váš poslední se starými rozvody, takže v takovém případě alou neprodleně do servisu. Je velice obtížné odhadnout, kdy tato situace nastane, záleží na mnoha faktorech.